Ik ben altijd gefascineerd geweest door uitgebouwde auto's.

Eén van de mooiste auto's die men kan uitbouwen is een Manta B. Dus was ik op zoek gegaan naar een Manta, deze moest zo oud en goedkoop mogelijk zijn; reden hiervoor was dat ik hem toch helemaal uit elkaar wou halen, en terug monteren met veel nieuwe onderdelen.

Ik vond toen een Manta van 1976 met een 1900 cc motor, kostprijs 5.000 fr. Dus ideaal voor mij. In 1987 zijn dan de eerste werken van start gegaan. Mijn uiteindelijke doel was : een uitbouwkit, dak verlagen (+- 10 cm), interieur in het wit met rood, verlaagde veren, enz... Vervolgens begon ik de auto volledig uiit elkaar te halen, en heb tijdens de werken veel dia's gemaakt en veel nota's gemaakt om later terug alles in elkaar te krijgen. Dit deed ik, omdat ik niet veel afwist van auto's. De assen heb ik ook helemaal gedemonteerd, en later laten zandstralen, omdat er teveel roest opzat en dit er met schuren niet geheel afging. Dit is zeker een aanrader, want alleen zo krijg je de assen opnieuw blinkend.

Aan het koetswerk heb ik heel veel werk gehad, ook door de vele roest, zelfs de balken waren helemaal rot. Na ongeveer zes maanden was het koetswerk weer in goede staat. Ik kende een hoger geplaatst persoon bij GM, die mij vertelde dat het geen probleem was om toelating te verkrijgen om het dak te verlagen, en dat het ongeveer een jaar zou kunnen duren. Dus begon ik alvast mijn dak eraf te halen om het te verlagen. Dit was een hele klus. Eerst het dak erafhalen door de zes stijlen door te zagen. Dan het dak in zes stukken doen, voor elke stijl een stuk. Vervolgens een ander dak gaan halen op een autokerkhof om de openingen op te vullen, want het dak wordt langer en breder. Alles aan elkaar lassen, afslijpen, en insmeren met polyester om daarna terug glad te schuren.

Dit werkje heeft ongeveer 7 maanden in beslag genomen.

Toen het dak af was, kreeg ik te horen dat ik geen goedkeuring kreeg van GM. Mijn moed zonk direct in mijn schoenen. Met veel gevloek heb ik het dan er terug afgenomen, en er een ander opgezet. Wat vlugger gezegd dan gedaan was!

Daarna zijn we naar Duitsland gereden, naar de motorshow in Essen om een uitbouwkit te kopen.

De keuze was niet makkelijk, omdat er dertien verschillende modellen stonden. Uiteindelijk viel mijn keuze op Steppan Tuning. Het monteren was ook niet makkelijk, maar na een paar maanden stond de kit erop, wat mij zeker veel moed gaf om verder te doen. Na nog een paar weken te hebben geschuurd, kon de eerste spuitlaag erop. Eerst drie lagen spuitplamuur erop en dan terug helemaal afslissen. Vervolgens twee lagen grondverf, en weer afslissen. Toen nog 4 lagen lak en 3 lagen vernis en hij blonk geweldig. Brilliant Red was de kleur.

Om de motor te reviseren had ik besloten om avondschool automechanica te gaan volgen. Ik mocht mijn motor mee naar school nemen, en heb deze dan op school gereviseerd. Ondertussen had ik thuis mijn Manta verder in elkaar gezet en het interieur afgewerkt. Om de velgen te kiezen had ik geen probleem, daar mijn idee al vast stond voor PLS velgen. Die vond ik altijd al mooi, en nu nog steeds. Daar heb ik lang op moeten wachten omdat het een niet alledaagse maat is, er moesten banden op van 345 en 225 BOAH EY.

Zo, eenmaal de motor erin en nummerplaten erop, kon ik met een klein hartje naar de autokeuring, en terwijl een eerste proefrit maken. Na de keuring was ik de gelukkigste Manta-bezitter van de wereld, en had natuurlijk de eerste weken KILOMETERS gereden. Ik kon er gewoon niet uitblijven. Voor het maken van de volledige auto heb ik ongeveer een 2000-tal werkuren besteed op ongeveer 2 jaar en 8 maanden.

Nadat ik een jaar of vier had rondgereden, begonnen er hier en daar kleine barstjes te verschijnen op de uitbouwkit. Met als gevolg terug vele uren werk. Ik had altijd gezegd, als ik mijn Manta moet herspuiten, is het in het wit met de Belgische vlag erop. Zo gezegd en gedaan. Opnieuw de ganse wagen uit elkaar nemen, en schuren. Daar het interieur er niet meer bij paste, heb ik dat dan ook maar veranderd, grijs met geel. In de toekomst ga ik nog een ander dashboard maken en een miniatuur Manta.

Zo, dit was mijn ganse verhaal over mijn Manta.